Translate

3. juli 2011

Entrecote med Ørjan poteter, ovnsbakte tomater og sjalottløk og urtesmør

Entrecote
2 entrecote
Salt og pepper
Gni entrecotene inn med salt og pepper, la de ligge i romtemperatur i en halvtime før de skal grilles. Grilles 2-3 min på hver side på sterk varme, med lokket over, ta de bort fra de varme kullene og la grill videre ca 7 min, med lokk over. 

Et godt tips for å kjenne når kjøttet ferdig er å lage en løs knyttneve av den hånden du skriver med. Trykk så en finger mot det lille "berget" under tommelen. Akkurat slik skal kjøttet kjennes ut når du trykker på det, passe hardt og passe mykt. Da er det også passe stekt.


Ovnsbakte cherry-tomatet og sjalottløk. 
10-12 tomater
4 sjalottløk
Del tomatene og sjalottløkene i to og legg dem i hver sin ildfaste form. Hell litt olivenolje over og ha litt salt over. Tomatene kan godt få ett lite dryss med timian over i tillegg. 

Stek i ovnen i ca 45 min på 200 gr.

Hvitløkssmør
Ta 3-4 spiseskjeer med godt smør, romtemperert, i en stavmikse. Tilsett ett fedd hvitløk, 1 tørket tomat og 1 ss sitronsaft. Kjør alt sammen ett par min i stavmikseren. Ha det i en skål og sett kaldt til servering.

Ørjan Poteter
Fritt etter en oppskrift av min fetter, Ørjan.

5 stk Poteter
1 stk Chilli
2 fedd Hvitløk
3 ss Olivenolje

Skjær potetene i løvtynne skiver. Ha de i en gryte med vann, kok opp og la de koke i 5 min. 
Hell av vannet og ha de i oppi en ildfast form sammen med chilli, hvitløk, olje og salt. Bland alt godt i sammen med bare nevene.

Stekes i ovenen på 200 gr i ca 45 min. Skal bli skikkelig crispy, men ikke brent :)


Hvis du har mange poteter eller annet som skal inn i ovnen går det helt fint med en langpanne...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar