Translate

17. mars 2015

Laksegryte alla kokken Lars

Til 2 personer

350 gr laks (eller ørret)
1/2 rød paprika
1/2 fennikel
1/2 rød løk
1/2 brokkoli

2 ts smør
1/2 rød chili
2 vårløk
2 ts tomatpure
1.5 dl fiskekraft
1 dl matfløte
1 ss limesaft

Start med å kutte opp alle grønnsakene. Kok fennikel ca 5 min. Stek deretter alle grønnsakene i litt olje i 10 min.

Lag sausen. Smelt smør i en gryte, ha oppi chili og vårløk, la surre i ett par minutter før du har oppi tomatpure. La det surre videre ett par minutter til. Ha oppi fiskekraft, la det koke i 5-10 min før du har over fløten. La det småkoke videre, 5-10 min. Smak til med limesaft og ha litt maizenna oppi for å tykne sausen.

Alt dette kan gjøres dagen i forveien.

Sett ovnen på 200 gr

Kutt laksen i skiver og ha oppi en ildfast form. salte og peppre før du har over grønnsakene. Hell sausen over tilslutt. Sett i ovnen og la stå i 20 min.

Serveres sammen med potetstappe.

Oppskriften er basert på en som jeg har fått av en kollega som igjen har fått den av kokken Lars på Island Wellserver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar