Translate

30. aug. 2013

Fiken og pistasjterte

Farlig å se på masterchef, dette er en oppskrift fra den australske serien.

Tertedeig - mørdeig
60g usaltet smør, kuttet i terninger
15g melis
Litt salt
120g hvetemel
1egg, plus 1 yolk

Pistasjkrumle
1dl malt pistasjnøtter
20g caster sukker
20g hvetemel
15g smør, kuttet i terninger

Pistasjpasta (kan halveres)
125g malt pistasjnøtter
65g sukker
1-2 ts glukose sirup

Mandelfyll
60g usaltet smør, romtemperert
60g sukker
1 egg
1 eggeplomme
1/2 ts mandellikør (kan sløyfes)
Finraspet skall av 1/2 sitron
60g malte mandler
20g hvetemel
2 ss pistasjpasta
3 ferske fiken, kutt i 6-8 båter hver
1 dl varm honning, til glasering
Pisket krem, til servering

Forvarm ovnen til 160 gr, sett opp til 190 når terten skal inni for andre gang.

Mørdeig. Ha smør, sukker og salti en foodprosessor og kjør til den er kremet. Tilsett mel og kjør til det små klumper. Tilsett egg og eggeplomme og kjør videre i 10 min, eller inntil deigen kan formes til en ball.

Ha deigen over på en bakeplate og form til en ball. Pakk inn i plastfolie og sett i kjøleskapet for ca 20 min.

Kjevel ut deigen til ett 3 mm tykk rektangulær flate. Jeg kledde en brødform med bakepapir og hadde deigen oppi, pass på at du også får noen gode kanter slik at fyllet ikke renner ut til slutt. Ha den i kjøleskapet i 30 min.

Ta deigen ut og stek i 12-15 min. Sett tilside.

Pistasjkrumle

Kjør pistasjnøttene i en blender. Tilsett sukker og mel og kjør videre for å blande det sammen, ha over i en bolle. Ha i smør, kna det sammen med fingrene sånn at det blir små klumper.

Ha blandingen over på en bakeplate og stek for 5-7 min, til de er gyldne. Sett tilside for å kjøle ned.

Pistasjpasta

Kjør alle ingrediensene til en myk og kremet masse, om den er litt tørr kan man tilsette litt vann.

Mandelfyll

Visp smør og sukker sammen til en kremet blanding, tilsett egg og eggeplomme, ett om gangen, fortsett å vispe sammen. Tilsett likør, sitronskall, mandler, mel og pistasjpasta og visp til det er blandet.

Ha mandelfyllet over i tertedeigen til det er 3/4 fullt. Press nedi fikenbåtene. Stek i 30-40 min på 190 gr.

Ta terten ut av ovnen, pensle med varm honning og sett til avkjøling.

Ha over pistasjkrumle og server med nypisket krem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar